Procurorii din Statele Unite ale Americii acuză compania germană Daimler AG (fostă Daimler Chrysler AG sau Daimler Benz AG) că a practicat timp îndelungat metoda mituirii unor oficiali guvernamentali din mai multe ţări pentru câştigarea unor contracte avantajoase. Potrivit anchetei din SUA, această metodă a fost folosită de compania germană între anii 1998 şi 2008, în peste 20 de state, printre care şi România.
Aceasta reiese, printre altele, şi din documentele descoperite, în timpul unei anchete interne, în seiful reprezentanţei Mercedes Benz din Istanbul – Mercedes Benz Turk. Potrivit acestui document, reprezentanţii filialei turceşti a companiei germane au plătit cu titlul de “cheltuieli utile”, regăsite în registre cu prescurtarea “N.A.” (“Nützliche Aufwendungen”) peste 6 milioane de euro unor terţi din mai multe ţări, printre care şi România.
Conspiraţie şi fals în acte
În actul de acuzare din SUA apar descrise situaţii concrete în care reprezentanţii companiei Daimler au cadorisit oficiali din ţările enumerate. Oferirea unui Mercedes blindat unui oficial guvernamental din Turkmenistan sau unui oficial liberian sunt două exemple regăsite în rechizitoriul procurorilor americani.
Departamentul de Justiţie al SUA acuză, astfel, compania Daimler de conspiraţie şi de falsificarea de acte şi înregistrări, sub jurisdicţia legii privind practicile corupte (The Foreign Corrupt Practices Act – FCPA) din 1977.
Compania germană nu avea voie să dea mită pentru a obţine contracte sau pentru a-şi menţine afacerile.
Amendă de 180 milioane USD
Comisia americană a Valorilor Mobiliare şi de Schimb (SEC) a început o anchetă în anul 2004, când un auditor s-a plâns că a fost concediat pentru că a dezvăluit faptul că Daimler folosea conturi bancare secrete pentru a plăti oficialii străini. Daimler a recunoscut că plăţile au încălcat legile juridice şi a declarat că societatea va coopera cu cei de la Departamentul de Justiţie şi SEC. Astfel, compania s-a angajat să plătească 93,6 milioane de dolari pentru a rezolva acuzaţiile Departamentului de Justiţie şi 91,4 milioane dolari pentru cazul cercetat de Comisia Americană a Valorilor Mobiliare şi de Schimb SEC.
Anchete în Croaţia şi în Ungaria
Astfel, Daimler va închide procesul din SUA, prin plata acestor usturătoare amenzi. În schimb, în alte state, de pe lista cu “atenţii”, au început anchetele. Este cazul Ungariei şi al Croaţiei. Potrivit presei croate, Daimler ar fi dat aproape cinci milioane de euro mită, în timp ce în Ungaria se vorbeşte de circa 300.000 de euro. Agenţia France Press a anunţat că autorităţile de la Zagreb au demarat ancheta având informaţii că, în 2003, Daimler a câştigat un contract pentru a livra 210 maşini de pompieri în valoare totală de 110 milioane de euro. Cotidianul croat Novi List a dezvăluit că germanii ar fi dat mită 4,7 milioane de euro pentru a se asigura că ei câştigă contractul.
Agenţia ungară de presă MTI a informat că autorităţile din Budapesta au dispus declanşarea unei anchete privind cumpărarea unor autobuze produse de grupul Daimler de către compania de stat Volánbusz.
În România, linişte şi pace
Dacă în ţările enumerate mai sus au fost demarate anchetele, în România, Direcţia Naţională Anticorupţie nu întreprinde nimic.
Potrivit unor surse din DNA, procurorii anticorupţie nu se autosesizează, ci aşteaptă să fie sesizaţi, eventual printr-un document sosit din afara ţării, respectiv din SUA, unde deja ancheta a stabilit vinovăţiile, deşi ar putea cere, pe căi oficiale, prin Ministerul Justiţiei şi Ministerul Afacerilor Externe, lămuriri din SUA, de la Departamentul de Justiţie.
Există procedural calea comisiei rogatorii, prin care DNA ar putea solicita relaţii despre acuzaţiile aruncate asupra României, într-un document oficial american.
Videanu evită întrebările despre “Afacerea Mercedes-RATB”
SINGURUL CONTRACT MARE CU DAIMLER BENZ pentru cumpărarea de vehicule Mercedes încheiat în ţara noastră este cel referitor la achiziţionarea de către RATB a 1.000 de autobuze pentru nu mai puţin de 200 de milioane de euro. Achiziţia a fost realizată pe vremea mandatului de primar al lui Adriean Videanu, care a semnat decizia prin care firma EvoBus (dealer Mercedes) a fost declarată câştigătoarea licitaţiei, în defavoarea companiei franceze Iris Bus (dealer Iveco). El ne-a declarat că această din urmă firmă, deşi perdantă, chiar a felicitat municipalitatea pentru “modul transparent în care a fost organizată licitaţia”. Cât despre scandalul de corupţie din SUA, Videanu ne-a spus că “Daimler a declarat public faptul că în România nu a dat mită nimănui”. Cu toate acestea, numele ţării noastre apare pe lista de “cheltuieli utile”, iar alt contract important cu vehicule Mercedes nu a fost încheiat în ţara noastră în ultimii 10 ani. Încercând să-i cerem lămuriri despre “Afacerea Mercedes-RATB”, Adriean Videanu a adoptat metoda “no comment”, evitând întrebările noastre.
200 de milioane de euro pentru 1.000 de autobuze Mercedes Citaro
Contractul dintre RATB şi Mercedes, prin divizia de autobuze şi autocare, a fost marcat de la bun început de scandaluri şi controverse. Cele 500 de autobuze model Citaro livrate iniţial nu erau dotate cu aer condiţionat, ceea ce a stârnit o indignare generală în rândul opiniei publice pentru disconfortul călătorilor. A fost nevoie de încă o licitaţie pentru achiziţionarea altor 500 de bucăţi, de data aceasta, cu aer condiţionat.(puterea.ro)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu